Programma

Belangrijkste programmapunten ‘Waterschapspartij Hollandse Delta Natuurlijk’.

Waterschappen zijn de oudst bestaande democratische organisaties in Nederland. Zij zijn als functionele democratie de bakermat van de algemene democratie. In de loop der eeuwen hebben zij hun bestaansrecht bewezen als bewakers van onze veiligheid. Zij zijn in de bescherming tegen het water, het beheersen van de waterkwantiteit, de waterzuivering en het streven naar waterkwaliteit dé stabiele factor in een politiek landschap waar vaak de waan van de dag heerst.

‘Hollandse Delta Natuurlijk’ stelt zich ten doel het draagvlak onder de bevolking te vergroten door een regionale bestuursvertegenwoordiging, die herkenbaar aanwezig en aanspreekbaar is op alle Zuid-Hollandse Eilanden, zowel in het stedelijk als in het landelijk gebied.

Hieronder volgt onze beknopte visie op een aantal belangrijke onderwerpen; ze vormt een leidraad voor de leden van de fractie van ‘Hollandse Delta Natuurlijk’./ Fractieleden van ‘Hollandse Delta Natuurlijk’ functioneren in het Algemeen in de eerste plaats op basis van hun individuele deskundigheid en langdurige ervaring; op grond waarvan ze het vertrouwen van hun kiezers hebben verworven.

Waterkwaliteit

Houdt in: Verontreiniging door onder andere gewasbeschermingsmiddelen, meststoffen, plastic microdeeltjes en medicijnresten. Dit is een ernstige bedreiging voor de ecologische en biologische kwaliteit van het oppervlaktewater. Waterorganismen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, zijn al gevoelig voor kleine concentraties medicijnresten en de plasticdeeltjes komen via de voedselketen in de mens terecht. Het afvalwater van huishoudens en bedrijven moet goed worden gezuiverd voordat het aan de natuur wordt teruggegeven

Standpunt HDN: Nederland is het afvoerputje van Europa dus de oplossing moet worden gezocht in politieke wils- en daadkracht, internationale samenwerking en, vooral voor medicijnresten, aanpakken bij de bron c.q. bronbeleid. Eventueel ombouwen van zuiveringsinstallaties om opgeloste schadelijke stoffen te kunnen verwijderen

Deltaprogramma

Houdt in: Het in drie stappen verschaffen van veiligheid via het voorkomen van een overstroming (preventie), duurzame ruimtelijke inrichting van ons land en organisatorische voorbereiding op het beheersen van een ramp.

Standpunt HDN: Geef waterveiligheid; waarbij voor een waterschap de eerste laag (preventie) het uitgangspunt is; naast een belangrijke adviserende rol bij duurzame ruimtelijke inrichting en rampenbeheersing.

Waterberging

Houdt in: Het bestrijden van wateroverlast door het aanwijzen van overloopgebieden waar overtollig water tijdelijk kan worden opgevangen.
Standpunt HDN: In sommige gevallen kan wateroverlast worden voorkomen via waterberging - na overleg met en toestemming van de eigenaren - op (meestal agrarische) percelen of natuurgebieden.

Waterkwantiteit

Houdt in: Het via gemalen, stuwen en overlaten leveren van voldoende water van de gewenste kwaliteit op het juiste moment.
Standpunt HDN: Als het om waterpeil gaat kunnen de belangen van landbouw en natuur anders zijn. Er moet telkens weer een realistische en biologisch/ecologisch verantwoorde afweging worden gemaakt welk belang prevaleert: het economisch belang of andere belangen

De watertoets

Houdt in: De watertoets is een proces om ruimtelijke ordening en waterbeheer met elkaar te verzoenen.
Standpunt HDN: Waterschappen moeten een grotere adviserende en besluitvormende rol krijgen bij de inrichting van een gebied.

Bouwen met de natuur

Houdt in: Het combineren van de functies water, landbouw, natuur en recreatie.
Standpunt HDN: Van een landbouwgebied kan, met behoud van de landbouwfunctie, onder bepaalde inrichting- en beheersvoorwaarden, een schitterend natuur- en recreatiegebied worden gemaakt met bijvoorbeeld een weidevogelfunctie.

Investeren in duurzame zuivering

Houdt in: Het terugwinnen van nog bruikbare stoffen en energie uit afvalwater door het ombouwen van afvalwaterzuiveringsinstallaties.
Standpunt HDN: Het terugwinnen van goed bruikbare stoffen zoals fosfaat - waarvan de wereldvoorraad opraakt - en cellulose uit toiletpapier hoort, evenals het benutten van de vrijkomende energie, weliswaar niet tot de kerntaken van het waterschap maar is een maatschappelijke noodzaak en moet dus worden gefinancierd. Eventuele positieve saldi kunnen worden gebruikt om de belastingtarieven te matigen.

Nakomen van Europese verplichtingen

Houdt in: Moeten deze verplichtingen altijd onverkort worden nageleefd?
Standpunt HDN: Europese richtlijnen hebben als doel om afwenteling van problemen tussen lidstaten te voorkomen. Om die reden moeten ze worden nageleefd. Dit hoeft niet onverkort. Het voor de vismigratie bedoelde, maar de zoetwatervoorziening bedreigende en dus voor de belastingbetaler zeer kostbare, Kierbesluit is hiervan een voorbeeld.

Internationale activiteiten

Houdt in: Wereldwijde belangstelling voor de kennis en expertise (water governance) van waterschappen.
Standpunt HDN: Door een deskundige bijdrage te leveren aan de oplossing van mondiale watervraagstukken leveren waterschappen een belangrijke bijdrage aan de wereldwijde problemen op hun vakgebied.

Waterschapslasten

Houdt in: Hoe moet het Europese OESO-principe 'de vervuiler/gebruiker betaalt' rechtvaardig worden toegepast.
Standpunt HDN: Door scherp begroten en het verder stroomlijnen van de organisatie worden de kosten binnen de perken gehouden en vervolgens evenredig verdeeld. Als heffer van belastinggelden is het waterschap verplicht een redelijk kwijtscheldingsbeleid te voeren. Een te geringe marge tussen inkomsten en uitgaven kan echter het uitvoeren van de kerntaken frustreren; dit moet te allen tijde worden voorkomen.

Duurzame energie.

Houdt in: Het halen van de doelstellingen op het gebied van energiebesparing en/of het zelf opwekken of importeren van 'schone', niet milieuvervuilende energie.
Standpunt HDN: Het is moeilijk de door Nederland ingezette doelstelling van 14% in 2020 te realiseren. Bij het bouwen van horizonvervuilende windmolenparken moet de mogelijkheid tot inspraak van de burgers, die nu sterk is beperkt, worden uitgebreid. De aandacht moet zich in de eerste plaats richten op onderzoek naar de mogelijkheden van, in Nederland ontwikkelde, blauwe (water)energie; in energie uit biomassa, in zonne- of waterkrachtenergie of de import daarvan.

Baggerbeleid

Houdt in: Het in een meerjarige cyclus baggeren van watergangen ten behoeve van de waterkwaliteit.
Standpunt HDN: Door de verplichte Europese aanbesteding kunnen er problemen ontstaan die deze cyclus doorbreken en het beleid ernstig frustreren. Hier moet een oplossing voor worden gevonden; bijvoorbeeld door het aangaan van meerjarige contracten met ter zake kundige aannemers. Er is een extra, in het kader van de KRW verplichte, opgave van baggeren in stedelijk gebied. Voor het storten van de hier verwijderde bagger moet, o.a. in overleg met de aannemer, een goede oplossing worden gevonden.

Klimaatscenario’s

Houdt in: De weersverwachting van het KNMI over een langere tijd tijdens deze interglaciale periode.
Standpunt HDN: Na de Middeleeuwse opwarming, die de ontwikkeling van de huidige landbouw mogelijk maakte, kwam de 'kleine IJstijd' van de wintergezichten van schilder Hendrick Avercamp. Sinds ongeveer 1850 begon een nieuwe periode van opwarming die, o.a. door het smelten van ijskappen, een zeespiegelstijging veroorzaakt met grote gevolgen voor het waterbeheer. Het waterschap moet anticiperen op de klimaatscenario’s door werken zoals dijkversterkingen dusdanig uit te voeren dat die een langere tijd, bijvoorbeeld vijftig jaar, meegaan.

Draagvlak

Houdt in: Bij de uitvoering van projecten, via voorlichting en inbreng van de ingezetenen, streven naar een zo breed mogelijke betrokkenheid bij het betreffende project.
Standpunt HDN: Het is niet in het algemeen belang dat er onvrede bij de ingezetenen ontstaat over te nemen maatregelen via het vormen van actiegroepen, het indienen van lijsten met handtekeningen en andere vormen van actie.

Natte natuur

Houdt in: Met 'natte natuur' wordt meestal bedoeld het door verschillende organisaties ecologisch/biologisch ongefundeerde, klakkeloos onder water zetten van - soms zeer grote - percelen.
Standpunt HDN: Enkele voorbeelden zijn het onder water zetten van delen van de duinen van Ouddorp door Natuurmonumenten en het plan van de Provincie betreffende de polder Buytenland in Rhoon. Aangezien elk draagvlak bij de ingezetenen ontbreekt moet dit - zeker als er door het combineren van functies als landbouw, natuur en recreatie - betere oplossingen zijn, ten stelligste worden afgewezen.

Natuurvriendelijke oevers

Houdt in: Een natuurvriendelijke oever wordt dusdanig ingericht dat er een ecologisch/biologisch juist evenwicht ontstaat.
Standpunt HDN: Bij een juiste inrichting wordt het geheel van de watergang betrokken: schoon water met een opeenvolging van met elkaar in biologisch evenwicht verkerende planten en dieren. Steile oevers worden onderbroken door 'uittreedplaatsen' om verdrinking van overzwemmende dieren te voorkomen.

Kruidenstroken

Houdt in: De eerste aan de watergang grenzende meters van het landbouwperceel worden ingezaaid met, afhankelijk van het soort perceel, verschillende kruiden/bloemenmengsels.
Standpunt HDN: Doordat de stroken niet worden bewerkt komen er minder vervuilende stoffen in het water terecht. De stroken bieden voedsel en bescherming aan o.a. roofinsecten, waardoor tot meters uit de strook minder beschermingsmiddelen nodig zijn. De bloeiende stroken zijn bovendien een belangrijke toeristische attractie langs bijvoorbeeld fietsroutes. Het waterschap is slechts een van de financiers; bij eventueel wegvallen van financiering door andere instanties zoals de Provincie zijn de stroken helaas niet meer mogelijk. Het waterschap moet zich inspannen om deze stroken, vanwege de belangrijke combinatie van functies, te behouden.

Opschaling

Houdt in: Moeten waterschappen nog verder opschalen dan nu al is gebeurd.
Standpunt HDN: Verdere opschaling moet worden afgewezen omdat het contact met de ingezetenen verloren zal gaan. Kostenbesparende samenwerking op enkele hiervoor in aanmerking komende gebieden zoals handhaving en (muskusratten)bestrijding is voldoende.

Zoetwatergarantie

Houdt in: Het aanvoeren/beschikbaar zijn van voldoende zoet water voor peilbeheersing, beregenen, droogvallen en drinkwatervoorziening. In de Zuidwestelijke Delta komt, tijdens lage rivieraanvoer via het Spui, bij de inlaatpunten voor zoet water een periodieke, kortdurende overschrijding van de grenswaarde voor zout voor. Daarnaast is er op enkele plaatsen in het gebied sprake van zoute kwel, het omhoog komen van zout grondwater vanuit oude zoutkreken.
Standpunt HDN: De strategische aanvoerroute voor zoet water via Biesbosch, Hollands Diep en Haringvliet moet worden behouden. Handhaven van het huidige niveau van zoetwatervoorziening is hierbij de randvoorwaarde.